Doamnă Ministru,

Sunt mama unei fetițe cu cerințe educaționale speciale (CES). Fetița mea are aproape 13 ani și este integrată în învățământul de masă, în clasa a V-a. Împotriva interesului superior al copilului, fetița mea a fost obligată să repete clasa a patra, măsură care a îndepărtat-o de colegii de aceeași vârstă prin integrarea într-un nou colectiv, și care i-a afectat profund încrederea în sine. Fetița mea nu a fost lăsată repetentă din cauză că nu ar putea să învețe sau din rea voință din partea personalului școlar, ci din cauză că, în lipsa resurselor educaționale adaptate, nu a putut învăța suficient și structurat pentru a putea primi note de trecere.

De disperare, eu, mama ei, la începutul celei de-a doua clase a IV-a, am încetat să încerc să folosesc manualele primite la școală și am început să-i fac manuale. Am adaptat conținuturile, le-am simplificat și am obținut rezultate.

Aceste manuale au ajutat copilul să învețe suficient pentru a trece la gimnaziu, cu prețul nopților mele nedormite și efortului ei extraordinar, în ore grele și târzii de lucru acasă.

Copiii cu CES vor și pot să învețe!

Și pentru că metoda pe care am aplicat-o în cazul ei a funcționat, am decis să unesc și să completez, pentru fiecare materie, toate fișele lucrate pentru copilul meu și să le ofer în mod gratuit, în format PDF, tuturor celor care au nevoie de astfel de manuale.

Adică, tuturor părinților de copii cu dizabilitate cognitivă, profesorilor de sprijin, învățătorilor și profesorilor care, în lipsa acestor materiale, au de luptat atât cu provocările date de dizabilitate, cât și cu lipsa totală a oricărui sprijin concret pentru învățare din partea statului.

În situații similare cu a noastră se află mii de copii cu cerințe educaționale speciale.

Legea prevede acces gratuit la manuale școlare pentru toți copiii

Doamnă Ministru, toți copiii trebuie să beneficieze, prin lege, de acces gratuit la manuale școlare. Toți copiii au acest acces, în afară de cei cu cerințe educaționale speciale, care nu pot folosi materialele existente, deoarece acestea nu sunt adaptate în niciun fel pentru a putea fi utilizate și de către acești copii. A oferi unui copil cu CES ca suport de studiu un manual din oferta curentă pentru a promova cursurile școlare este echivalent cu a invita o persoană cu dizabilități motorii, aflate în căruț cu rotile, să urce pe scări fără dispozitiv special de transport sau rampă pentru a ajunge la etaj.

Cu alte cuvinte, este inuman, ilegal și, din partea beneficiarului – copilul cu CES – imposibil de realizat.

Avem nevoie de manuale adaptate pentru copiii cu CES!

Un copil cu dizabilitate cognitivă integrat conform legii și drepturilor sale în școala de masă nu primește în realitate niciun fel de sprijin educațional concret, sub formă de materiale didactice adaptate, corelate cu manualele la care ceilalți copii au acces din abundență. Pentru copiii cu cerințe educaționale speciale există un „Plan de intervenție personalizat” și documente strategice sintetice pentru materiile de bază și se alocă un profesor de sprijin o singură oră pe săptămână. Un copil cu CES trebuie să promoveze clasa cu un supliment de doar 35 de ore de lucru asistat, în lipsa oricărui material didactic corelat cu conținuturile studiate la clasă de colegi!

Astfel, trebuie să fiți de acord că este urgent și imperios necesar ca și copiii cu CES să beneficieze de ceea ce copiii tipici beneficiază în prezent – suport de studiu tipărit sub formă de manuale sau secțiuni specifice în manuale, puse la dispoziție gratuit.

Aceste manuale ar trebui să poată fi folosite atât în mediul școlar de masă, cât și pentru copiii din școlile speciale sau pentru cei care învață la domiciliu în condițiile legii.

Soluția

Soluția este simplă, la îndemână și se poate realiza cu minim de resurse la reeditarea manualelor existente, care se vor tipări fără îndoială pentru anul școlar 2020-2021, și presupune doi pași:

1. simplificarea conținuturilor, dorită aproape unanim de către părinți, ceea ce nu necesită operarea de schimbări în programa școlară, ci doar revizuirea manualelor și eliminarea textelor care complică lecțiile. Acest pas ar elibera spațiu de tipar, oferind astfel un număr de pagini libere, care vor putea fi folosite pentru pasul 2:

2. adăugarea de conținut rezumativ simplificat în trepte, alcătuit după câteva reguli simple (pentru a acoperi cât mai multe nevoi), conform fiecărei lecții. Practic, fiecare lecție din manual ar avea astfel 3-4 niveluri de dificultate, astfel încât toți copiii dintr-o clasă să poată învăța după aceeași resursă educațională.

Regulile de simplificare pot include, fără a se rezuma la, următoarele:

  1. Redactarea de rezumate ale lecțiilor, care să fie scrise cu cuvinte simple, pe cât posibil din maxim trei silabe a câte două sunete fiecare, cu un maxim de 2-3 noțiuni noi pe lecție, care să faciliteze înțelegerea și reținerea informației – aceste rezumate pot fi plasate la începutul fiecărei lecții, ca o fișă sintetică a lecției, utilă tuturor copiilor, tipici sau atipici;
  2. Editarea grafică a textelor adaptate cu fonturi mari (20-24pt), cu corp aldin (de exemplu, Calibri bold), care să permită citirea și pentru copiii cu dificultăți de vedere și / sau dislexie;
  3. Marcarea silabelor în cazul cuvintelor care au silabe alcătuite din mai mult de două sunete și în cazul cuvintelor lungi, din mai mult de trei silabe, care să faciliteze decodarea cuvintelor;
  4. Simplificarea ilustrațiilor aferente noțiunilor predate, acolo unde este necesar, prin figurarea unui număr redus de detalii, ceea ce ar facilita vizualizarea, înțelegerea și reținerea informației esențiale;
  5. Plasarea, la începutul exercițiilor destinate fixării fiecărei lecții, de exerciții simplificate atât ca formulare a cerinței, cât și ca dificultate, cu rolul de a permite copiilor cu dificultăți de învățare să exerseze conform cu posibilitățile lor.
  6. Prevederea unor proiecte cu grad redus de dificultate, redactate conform cu regulile de simplificare, care să permită și copiilor cu cerințe educaționale speciale să ducă la îndeplinire astfel de însărcinări utile pentru obținerea notelor;

Exemple de adaptare:

Pentru exemplificarea celor de mai sus, vă rog să consultați cele două manuale și unitățile de învățare pe care le-am publicat până acum pe platforma cereunmanual.ro:

https://cereunmanual.ro/wp-content/uploads/2019/11/Manual-Matematica-clasa-a-IV-a-semestrul-1-CereUnManual-1.pdf

https://cereunmanual.ro/wp-content/uploads/2019/09/Manual-Engleza-clasa-a-IV-a-semestrul-1-CereUnManual-1.pdf

https://cereunmanual.ro/wp-content/uploads/2019/11/TIC-Dispozitive-periferice-Clasa-a-V-a.pdf

https://cereunmanual.ro/wp-content/uploads/2019/11/Puteri-Matematica-Clasa-a-V-a.pdf

Vă mulțumesc și vă stau la dispoziție cu orice detalii privind concretizarea acestor soluții.

Cu stimă,

Alina Voinea
CereUnManual.ro
Mamă de copil cu dizabilitate cognitivă

Scrisoarea deschisă este redactată ca urmare a acestei postări de pe pagina oficială a Doamnei Ministru Monica Anisie:

Dragi părinți, profesori și elevi, M-ar ajuta opiniile dumneavostră pentru noile manuale de clasa a VIII-a, din anul…

Publicată de Monica Cristina Anisie pe Sâmbătă, 7 decembrie 2019
Dragi părinți, profesori și elevi,

M-ar ajuta opiniile dumneavostră pentru noile manuale de clasa a VIII-a, din anul școlar 2020-2021, dar nu numai.

Vreau să punem la toamnă pe banca elevilor cele mai potrivite și corecte manuale, cu cele mai bune conținuturi, pentru copiii noștri.

În ultimele zile, am primit nenumărate opinii, propuneri, încurajări, dar și reproșuri, cu privire la conținutul manualelor de gimnaziu.

Redau un fragment dintr-un mesaj consistent primit de la doamna Claudia G., profesor, psihopedagog și mamă a unui copil din clasa a VII-a:
„Accent pe scrierea corectă. Constat, că citesc mult pe pagina dumneavoastră de fb, că mulți nu știu să scrie „copii” și „copiii”. Alții, destui, au probleme cu cratimele.

Asta ar trebui învățați copiii noștri, să scrie corect, să povestească frumos, să scrie lizibil, să scrie o compunere pe o temă dată, să extragă idei dintr-un text, nu să faca apologia semivocalelor, să analizeze morfologic și sintactic „i”-ul din „și-i spuse”, nu să explice diferența dintre o locuțiune și o non-locuțiune verbală!

(…) Vă rog să faceți exact cum ați spus, copilul să fie în centrul actului educativ și să nu i se dea mai mult decât poate procesa”.

Sunt opinii care trebuie ascultate, împărtășite și valorificate, în foarte multe cazuri.

Aștept, cu drag, pe pagina de facebook, propuneri și sugestii care să contribuie la calitatea conținutului manualelor pe care copiii dumneavoastră le parcurg, care să îi apropie mai mult de situații reale de viață.

Miercuri, 11 decembrie, i-am invitat pe reprezentanții editurilor, asociațiilor de edituri și ai altor potențiali ofertanți, pentru o discuție pe marginea manualelor de clasa a VIII-a, de anul viitor. Sugestiile dumneavoastră vor ajunge și la ei.

Am încredere că dialogul cu Dumneavoastră, transparența și implicarea tuturor celor cu bună-credință vor clarifica multe lucruri și vor rezulta #faptebune pentru elevii noștri.

Vă mulțumesc!

6 Thoughts on “Scrisoare deschisă către Doamna Ministru Monica Anisie”

  • Aș vrea să îi transmit doamnei ministru că avem mare nevoie de manuale adaptate pentru copiii cu CES. Asta dacă intr-adevăr vrem să fie ajutați în mod eficient și real, nu doar pe hârtie.

  • Da. E mare nevoie de manuale adaptate pentru copiii cu CES, pentru toate clasele. Baiatul meu invata in scoala speciala, pe manuale adaptate copiilor cu deficiente auditive, care nu difera de cele obisnuite decat prin semnele specifice. Nici nu am curajul sa ma apropii de scoala normala, are dificultati de comunicare, sensibilitate ridicata la nivel auditiv si tactil, schimbari bruste de dispozitie, ceea ce il face irascibil si mai importanta e farama de sanatate psihica pe care o are, decat prezenta si doar prezenta intro scoala normala. Scoala speciala trambiteaza ca e adaptata si pentru copiii cu CES, s-au specializat si profesorii pentru cerinte speciale, dar se folosesc doar manualele pentru surdo-muti. Ceea ce nu e corect si e praf in ochi, trebuie sa ne multumim ca totusi suntem acceptati cu intelegere. Nu inteleg cum se vede la nivel inalt o zi din viata unui copil cu CES intro zi de scoala. E doar teorie la nivel inalt, fara o zi de practica, asa cum am invatat noi in scoala. Papagaliceste! Itra pe o ureche si iese pe alta si timpul trece! Aveti si manuale pentru clasa a 2-a sau a 3-a?

  • Da. Este mare nevoie de manuale pentru copii cu CES. Așa cum ei sunt speciali și manualele trebuiesc sa fie speciale pentru ei. Fiecare copil are ritmul lui de dezvoltare,respectiv acumularea cunoștințelor in ritmul lor…încet,dar sigur. Acești copii care trebuiesc ajutați și de către Învățători/profesori,nu numai de către părinte care face din imposibil …posibil… Copilul meu învață intr o scoala normala….dar f f greu doamna învățătoare a înțeles ca trebuie evaluat după nivelul lui de dezvoltate…el fiind evaluat după un copil pe normalitate..având numai calificativul S……și nici programa școlară nu o avea adaptata după nivelul lui…

  • Colegii mei profesori au mare nevoie de aceste manuale. O fișă de lucru adaptată se realizează cu costuri mari de timp. Să privim prin ochii unui copil cu ces școala, manualul, cerințele școlare, mi se pare o provocare care ar putea produce această schimbare în bine. Felicitări mămicii pentru această inițiativă de a realiza un manual adaptat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *