Cine are un copil cu cerințe educaționale speciale sigur a auzit, de la diverși reprezentanți ai statului (CMBRAE / CJRAE, inspectorate și chiar de la Minister) că la dispoziția copiilor cu CES sunt profesorii de sprijin, și că aceștia ar trebui să producă fișe adaptate, după care copiii să învețe.

Această pretenție este absurdă.

Profesorul de sprijin nu poate în mod obiectiv să producă fișe adaptate!

Și nu pentru că nu ar vrea, ci pentru că nu are timp!

Aceste persoane, care comută pe umerii profesorilor de sprijin treaba diverselor instituții, nu au încercat niciodată să adapteze nimic, nici măcar să caute vreo fișă de lucru, pentru că, dacă ar fi încercat, ar fi observat cât timp consumă aceste căutări.

Mai multe școli, mai mulți copii la un singur profesor de sprijin

Un profesor de sprijin are, de obicei, mai multe școli pe care le deservește și, în fiecare din aceste școli, sunt mai mulți copii cu cerințe educaționale speciale pentru care trebuie materiale didactice adaptate. Acești copii nu se nimeresc să fie decât arareori în aceeași clasă – unii sunt încă în ciclul primar, alții în cel gimnazial, în clase diferite, de la pregătitoare la clasa a opta.

O fișă se face în 20 – 30 de minute

A căuta sau a face o singură fișă adaptată este o activitate care consumă foarte mult timp – cel puțin 20 de minute sunt necesare pentru a gândi și a pune pe hârtie, de mână, o astfel de fișă. Sunt situații în care nu este eficientă crearea manuală a fișelor, pentru că acestea trebuie, de exemplu, ilustrate, pentru a oferi suport vizual corespunzător copilului cu CES, iar uneori pur și simplu acest suport vizual nu poate fi desenat de mână.

A căuta imaginile necesare, a le plasa într-un document editat pe calculator, a edita acest document pentru a putea fi tipărit, toate aceste activități consumă timp – pentru o persoană experimentată în editare grafică asistată de claculator este necesară cel puțin o jumătate de oră pe fișă, de la concepție la execuție.

Trebuie cel puțin trei fișe pe materie pe săptămână

În plus, niciodată nu este suficientă o singură fișă de lucru pentru o unitate de învățare. Este nevoie de mai multe fișe (minim trei pe materie), care să aibă legătură între ele, cu informația prezentată segmentat, împărțită în piese mici, accesibile, care să fie învățate una după cealaltă, pentru a constitui eșafodajul înțelegerii informației complete de către copilul cu CES.

O singură fișă de lucru nu este suficientă nici pentru un copil tipic, dar pentru un copil cu cerințe educaționale speciale!

Să calculăm, domnilor specialiști!

Dacă înmulțim timpul necesar pentru cel puțin trei fișe / copil / materie (la o medie de 10 materii de studiu anual) / săptămână, apoi înmulțim mai departe cu numărul de copii și de școli pe care profesorul de sprijin le deservește, vom obține o cifră care demonstrează ceea ce este evident doar pentru cei care chiar sunt implicați în procesul educațional în ceea ce privește copiii cu CES.

Spre exemplu, un profesor de sprijin care deservește 3 școli, în fiecare școală fiind 3 copii cu CES în clase diferite, ar trebui să producă SĂPTĂMÂNAL cca 270 de fișe de lucru, echivalentul a minim 5400 de minute, adică cel puțin 90 de ore de muncă. Or, săptămâna legală de lucru are 40 de ore.

În realitate, numărul școlilor deservite și al copiilor alocați unui singur profesor de sprijin este adesea mai mare de 3.

Domnilor de la Minister, Inspectorate și alte instituții, vă rugăm să observați că ceea ce spuneți dumneavoastră că avem asigurat prin profesorul de sprijin, de fapt, NU EXISTĂ!

Iar această problemă trebuie rezolvată URGENT prin introducerea de secțiuni adaptate în manualele oficiale, după care să poată învăța toți copiii, așa cum au dreptul prin lege.

Și încă așteptăm răspunsul Ministerului la Scrisoarea deschisă pe care am transmis-o pe 9 decembrie 2019.


Ilustrația articolului de Gerd Altmann – de pe Pixabay